Begin dit jaar beschreef ik welke social media jongeren gebruiken in 2015. Uit nieuw onderzoek blijkt dat er een duidelijk verschil is tussen het social media gebruik van jongeren uit rijke gezinnen tegenover jongeren waarvan de ouders minder te besteden hebben. Ook hebben jongens en meiden een andere voorkeur als het aankomt op social media.
Facebook, Instagram en Snapchat populair
In een eerder artikel schreef ik dat jongeren afhaken van Twitter. Dit gegevens wordt nog eens bevestigd door nieuw onderzoek. Amerikaanse tieners zijn voornamelijk actief op Facebook (41%), Instagram (20%) en Snapchat (11%). Twitter behoort dus niet langer tot de grote top 3. Het onderzoek heeft de jongeren overigens niet gevraagd of zij een account hebben op het desbetreffende platform. Het gaat echt om regelmatig actief zijn op bepaalde social media. En wat blijkt? Jongeren van verschillende sociale klassen hebben een andere voorkeur als het aankomt op het regelmatig gebruiken van social media.
Rijke jongeren minder actief op Facebook
Uit recent onderzoek blijkt dat Facebook nog steeds het meest gebruikte platform is onder jongeren. Wel blijkt er een relatief groot verschil te zijn tussen het gebruik van Facebook onder jongeren uit verschillende sociale klassen. Zo zegt 51% van de jongeren met ouders met een jaarsalaris van minder dan $30.000 dat hij of zij Facebook regelmatig gebruikt. Onder jongeren waarvan de ouders meer verdienen dan $75.000 is dit slechts 35%. Bij huishoudens van meer dan $100.000 per jaar is maar 31% van de jongeren regelmatig op Facebook te vinden.
Jongeren uit rijke gezinnen hebben eerder een voorkeur voor Instagram (25% vs 19%) en Snapchat (14% vs 7%) dan jongeren uit arme gezinnen. Waarom vinden rijke jongeren Facebook minder interessant? Zou het te maken hebben met het feit dat Facebook het grote publiek heeft bereikt? Misschien is Facebook daardoor niet meer exclusief genoeg. Uiteraard gaat het om een steekproef waarbij je altijd vraagtekens kan plaatsen bij de representativiteit van de groep jongeren.
Meiden hebben voorkeur voor visuele social media
Het onderzoek wijst uit dat meiden een voorkeur hebben voor visuele sociale media. Voornamelijk Instagram en Snapchat zijn populair onder meiden. Maar jongens zitten zeker ook op Instagram en Snapchat. Ik merk zelf wel dat vrouwen over het algemeen actiever zijn op deze visuele platformen: zij posten gemiddeld genomen vaker foto’s.
Ook Pinterest en Tumblr zijn erg populair onder meiden. Op deze platformen zijn een stuk minder jongens te vinden, dus meiden domineren. Op Pinterest is dat duidelijk te zien aan de onderwerpen die populair zijn, zoals fashion, wonen en make-up. Wat doen jongens dan, terwijl meiden inspiratie aan het opdoen zijn op Pinterest en Tumblr? Gamen! Maar liefst 84% van de jongens speelt online games of spelletjes op de smartphone. In mindere mate gamen meiden ook (59%).
Feitjes & Cijfers
We weten nu dat Amerikaanse jongeren met rijke ouders minder actief gebruik maken van Facebook. Ook blijken meiden een voorkeur te hebben voor sociale media waar beeld centraal staat. Hieronder een overzicht met andere feitjes en cijfers uit het onderzoek.
> bijna alle jongeren (92%) zijn dagelijks online – 24% geeft aan ‘bijna constant’ online te zijn
> maar liefst 73% van de tieners heeft toegang tot een smartphone – 30% heeft een simpele telefoon
> 95% van de meiden tussen de 15 en 17 jaar internet wel eens via een mobiel apparaat
> van de jongeren met een smartphone is 94% (meer dan) dagelijks online
> 71% van de tieners gebruikt meer dan 1 social media platform
> open deur: jongeren met rijke ouders hebben vaker toegang tot meer apparaten
> 33% van de Amerikaanse jongeren gebruikt Twitter – zij hebben gemiddeld 95 volgers
> eveneens 33% van de Amerikaanse jongeren gebruikt Google+
Hoewel het gaat om een Amerikaans onderzoek geeft dit in grote lijnen wel een beeld van het mediagebruik onder jongeren. Andere onderzoeken geven vergelijkbare uitslagen als het gaat om de dalende populariteit van Twitter en het visueel ingesteld zijn van meiden op social media. Ook blijkt telkens dat steeds meer jongeren internetten via mobiele apparaten en dat zij daardoor ook vaker online zijn. Opvallend is wel dat in het onderzoek niets gezegd wordt over YouTube. Ander onderzoek wijst uit dat ook YouTube populair is onder jongeren.
No Comments