Na ruim een jaar krijgt de campagne NIX18 een vervolg. Eerder stond de boodschap ‘onder de 18 moet je gewoon niet roken en drinken’ centraal. De nieuwe serie commercials focust helemaal op het gedrag van jongeren.
Heeft campagne NIX18 effect?
Volgens het reclame bureau achter NIX18 gaat het goed met de campagne. Volgens de website van reclamebureau Roorda is Nederland bekend met NIX18, weet men waar het voor staat en vindt men NIX normaal. De kennis en houding van zowel jongeren als hun ouders zijn daarbij op de gewenste manier veranderd. Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt zelfs dat bijna 90% van de jongeren niet rookt en van plan is dit tot hun 18e vol te houden. Daarnaast drinkt 64% van de jongeren niet en de helft van alle jongeren verwacht ook dat ze dit tot hun 18e zullen volhouden.
Focus op afspraken tussen jongeren en ouders
Voor een deel heeft de campagne NIX18 zijn doel bereikt. Na de kennis en houding ten aanzien van drinken en roken te hebben aangepakt focussen de nieuwe commercials op gedrag. Uit het eerdergenoemde onderzoek bleek namelijk dat ouders de afspraak van NIX heel normaal vinden, maar dat zij deze afspraak niet allemaal concreet hebben gemaakt.
De nieuwe commercials spelen daarop in door te laten zien hoe ouders op een creatieve manier afspraken maken met hun kinderen. De boodschap luidt: ‘hoe je ‘em ook maakt, NIX is de afspraak’. De reclamemakers hebben daarbij situaties bedacht die aansluiten op de leefwereld van jongeren. Onderwerpen van de commercials zijn bijvoorbeeld gamen, het WiFi wachtwoord en overhoren voor een toets. In deze voor jongeren dagelijkse gebeurtenissen maken ouders de afspraak: niet roken en drinken onder je 18e. Bekijk de commercials hieronder.
Hoe zet NIX18 jongeren aan tot actie?
De commercials zoomen vooral in op de afspraak tussen jongeren en hun ouders. Op de website van NIX18 wordt het maken van afspraken breder getrokken. Zo is er een toolkit waarmee bijvoorbeeld sportclubs hun eigen poster of banner kunnen maken. Deze borduren voort op het idee van NIX. De voorbeeldposter luidt bijvoorbeeld ‘Swift ’71 is een voetbalclub van NIX’. Op deze manier wordt zelfspot en humor ingezet om de (toch wel serieuze) boodschap over te brengen naar jongeren. Dit concept kan ook worden gebruikt door scholen, uitgaansgelegenheden en binnen families.
Maandelijks op de hoogte blijven van wat er speelt in de wereld van jongeren? Meld je aan voor de nieuwsbrief.
No Comments