Alles Over Jongeren
  • Home
  • Onderzoek
  • Trends
  • Media
  • Marketing
  • Onderwijs
  • Health
  • Cultuur
  • Boek een workshop
Health, Marketing 0

Campagne NIX18 focust op afspraken met jongeren

By Imke Donkers @Immmmm · On april 20, 2015

Na ruim een jaar krijgt de campagne NIX18 een vervolg. Eerder stond de boodschap ‘onder de 18 moet je gewoon niet roken en drinken’ centraal. De nieuwe serie commercials focust helemaal op het gedrag van jongeren.

Heeft campagne NIX18 effect?

Volgens het reclame bureau achter NIX18 gaat het goed met de campagne. Volgens de website van reclamebureau Roorda is Nederland bekend met NIX18, weet men waar het voor staat en vindt men NIX normaal. De kennis en houding van zowel jongeren als hun ouders zijn daarbij op de gewenste manier veranderd. Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt zelfs dat bijna 90% van de jongeren niet rookt en van plan is dit tot hun 18e vol te houden. Daarnaast drinkt 64% van de jongeren niet en de helft van alle jongeren verwacht ook dat ze dit tot hun 18e zullen volhouden.

Focus op afspraken tussen jongeren en ouders

Voor een deel heeft de campagne NIX18 zijn doel bereikt. Na de kennis en houding ten aanzien van drinken en roken te hebben aangepakt focussen de nieuwe commercials op gedrag. Uit het eerdergenoemde onderzoek bleek namelijk dat ouders de afspraak van NIX heel normaal vinden, maar dat zij deze afspraak niet allemaal concreet hebben gemaakt.

De nieuwe commercials spelen daarop in door te laten zien hoe ouders op een creatieve manier afspraken maken met hun kinderen. De boodschap luidt: ‘hoe je ‘em ook maakt, NIX is de afspraak’. De reclamemakers hebben daarbij situaties bedacht die aansluiten op de leefwereld van jongeren. Onderwerpen van de commercials zijn bijvoorbeeld gamen, het WiFi wachtwoord en overhoren voor een toets. In deze voor jongeren dagelijkse gebeurtenissen maken ouders de afspraak: niet roken en drinken onder je 18e. Bekijk de commercials hieronder.

Hoe zet NIX18 jongeren aan tot actie?

De commercials zoomen vooral in op de afspraak tussen jongeren en hun ouders. Op de website van NIX18 wordt het maken van afspraken breder getrokken. Zo is er een toolkit waarmee bijvoorbeeld sportclubs hun eigen poster of banner kunnen maken. Deze borduren voort op het idee van NIX. De voorbeeldposter luidt bijvoorbeeld ‘Swift ’71 is een voetbalclub van NIX’. Op deze manier wordt zelfspot en humor ingezet om de (toch wel serieuze) boodschap over te brengen naar jongeren. Dit concept kan ook worden gebruikt door scholen, uitgaansgelegenheden en binnen families.

Maandelijks op de hoogte blijven van wat er speelt in de wereld van jongeren? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

alcoholcampagnedrinkenhealthNIX18roken
Share Tweet

Imke Donkers

Creatieve communicatiespecialist met achtergrond in cultuurwetenschappen. Werkzaam als medewerker e-communicatie bij een woningcorporatie. Houdt van schrijven, eten & reizen.

You Might Also Like

  • sexting Health

    Sexting: wie is verantwoordelijk voor straf en voorlichting?

  • donorweek jongeren Health

    Donorweek: steeds meer jongeren orgaandonor

  • cinemates vodafone Marketing

    Cinemates maken commercial voor Vodafone

No Comments

Leave a reply Cancel reply

Over Allesoverjongeren.nl

Op Allesoverjongeren.nl houden we de laatste ontwikkelingen bij over jongeren en hun wereld. Allesoverjongeren.nl is voor de nieuwsgierige professional die met of voor de jeugd werkt. Van marketing tot zorg.
Lees meer.

Zoeken

Ontvang de nieuwsbrief

* verplicht veld

Subscribe & Follow

Follow @overjongeren

Like ons op Facebook

  • Popular
  • Comments
  • Tags
  • #foodie

    Jongeren van nu gaan bewuster om met voedsel

    april 25, 2014
  • youtuber

    Alles Over Youtubers: jongeren die geld verdienen met vloggen

    mei 26, 2014
  • Alles over chat apps, de populairste apps om te chatten onder jongeren

    mei 6, 2014
  • donorweek jongeren

    Donorweek: steeds meer jongeren orgaandonor

    oktober 12, 2015
  • smartphone in de klas

    Steeds meer docenten gebruiken smartphone in de klas

    april 22, 2015
  • Hester Vogels says: Ah, leuk dat je me genoemd hebt! Thanks!...
  • Carmen, jongerenambassadeur orgaandonatie says: Super! :)...
  • Imke Donkers says: Carmen, ik heb het artikel aangevuld! Bedankt!...
  • Nina Hoek van Dijke says: Dankjewel voor je aanvulling Carmen!...
  • Carmen, jongerenambassadeur orgaandonatie says: Wat tof dat jullie zoveel aandacht geven aan dit onderwerp! Helaas las ik ook ...
jongeren Internet Social media smartphone Online onderwijs Facebook Onderzoek media YouTube Jongerencommunicatie Apps Video whatsapp twitter Snapchat instagram school

Categorieën

  • Boek een workshop
  • Cultuur
  • Health
  • Hypes
  • Marketing
  • Media
  • Onderwijs
  • Onderzoek
  • Trends
  • Home
  • Over
  • Contact

Tags

Apps Facebook Internet jongeren Jongerencommunicatie media onderwijs Onderzoek Online smartphone Social media Video whatsapp YouTube

Meest recente berichten

  • De hipster verdwijnt, welke subculturen ontstaan onder jongeren?
  • Jongeren socialer door internetgebruik
  • Generatie Z kijkt dagelijks meer online video dan TV
  • Waarom jongeren meer emojis gaan gebruiken in 2016
  • 5 tips om jongeren te bereiken en betrekken bij beleid

Categorieën

  • Boek een workshop
  • Cultuur
  • Health
  • Hypes
  • Marketing
  • Media
  • Onderwijs
  • Onderzoek
  • Trends

Initiatief Jong & Je Wil Wat

Jong & Je Wil Wat team
Allesoverjongeren.nl is een initiatief van Jong & Je Wil Wat.
Lees meer over Jong & Je Wil Wat.

© 2014 Jong & Je Wil Wat, Inc. All rights reserved.