Alles Over Jongeren
  • Home
  • Onderzoek
  • Trends
  • Media
  • Marketing
  • Onderwijs
  • Health
  • Cultuur
  • Boek een workshop
McDonalds McCafe the Corner
Marketing, Trends 0

McDonalds luistert naar jongeren en ruilt BigMac in voor saladebar

By Imke Donkers @Immmmm · On januari 20, 2015

In Sydney heeft de Big Mac al plaatsgemaakt voor de salade met Marokkaanse gebraden kip, bruine rijst en pompoen. Het nieuwe filiaal van McDonalds lijkt er alles aan te doen om interessant te blijven voor jongeren.

Jongeren profileren zich met voedsel

Eerder schreven we hoe jongeren steeds bewuster omgaan met voedsel. Jongeren denken steeds meer na over waar hun voedsel vandaan komt. Wat zit er precies in? Is dit wel goed voor mij? Daarnaast is voedsel een manier geworden om jezelf te profileren. Jongeren posten enthousiast hun verse fruitsapjes enthousiast op Instagram. Het gezegde ‘je bent wat je eet’ wordt door een groeiende groep op handen en voeten gedragen. Dat betekent dus ook dat jongeren niet zomaar een BigMac naar binnen schuiven.

Dalende omzet McDonalds door jongeren

Dat jongeren niet langer onbezorgd bij McDonalds binnenlopen begint het bedrijf te merken. Eind vorig jaar werd al bekend dat de omzet terug viel met bijna 5 procent tot 6,9 miljard dollar. De winst daalde zelfs met 30 procent tot 780 miljoen dollar. Is het concept verouderd? Is McDonalds niet meer van deze tijd? Jongeren hebben nu veel minder interesse in de fastfoodketen dan 10 jaar geleden. Voor McDonalds is dit een enorm probleem want jongeren zijn de toekomst.

De wereld verandert en McDonalds verandert mee. Een aantal jaar geleden heeft het schreeuwende rood met gele interieur al plaatsgemaakt voor een subtielere uitstraling met hout en groentinten. Maar nu gaat het nog een stapje verder. McDonalds lijkt een mogelijk grote verandering te testen met het nieuwe filiaal in Sydney. De goudgele M is nergens meer te bekennen. Je moet echt goed kijken om te ontdekken dat koffieshop The Corner een filiaal van McDonalds is. In het logo is heel subtiel ‘McCafe’ weggewerkt.

McDonalds McCafe the Corner

McDonalds

Ook van binnen herken je de fastfoodketen niet meer terug. De saladebar biedt allerlei frisse salades en de koffie komt van een echte barista. Ook zijn er sandwiches met een ambachtelijke uitstraling en ‘hipster burgers’ die je voor een deel zelf kunt samenstellen. Dat oogt een stuk gezonder dan die kleffe Big Mac! Ook wordt je eten in het nieuwe filiaal – net als in een echt restaurant – naar je tafel gebracht. Zal McDonalds op deze manier van het slechte imago af kunnen komen?

Ook Coca Cola komt met ‘verantwoord’ product

MacDonalds is niet de enige gigant die inziet dat de nieuwe generatie ander voedsel wil. Coca Cola introduceerde onlangs Coca Cola Life. In het mierzoete drankje zit stevia, de ‘groene’ variant van suiker. Het stofje wordt gewonnen uit de stevia plant en is 200 x zoeter dan suiker. De groene verpakking en slimme campagnes zetten het nieuwe drankje neer als een gezond en verantwoord product.

Verantwoorde coca cola life

Is het drankje ook echt gezond? Nee. Er blijkt nog steeds veel suiker te zitten in Coca Cola Life. Ook is nog niet bekend wat stevia op lange termijn met je lichaam doet. Maar Coca Cola speelt duidelijk in op de voedseltrends die op dit moment spelen.

Inspelen op voedseltrends onder jongeren

Of ons voedsel écht gaat veranderen door deze trend is maar de vraag. Fabrikanten spelen in op voedseltrends, maar ik geloof niet dat cola ooit echt gezond wordt. Wel heeft de trend grote invloed op de manier waarop merken hun producten in de markt zetten. Termen als verantwoord, home made en volgens authentiek recept worden nu al veelvuldig gebruikt. In de toekomst zal het imago en de belevenis rondom zo’n merk alleen maar belangrijker worden. Dus marketeer, wil je inspelen op de laatste voedseltrends? Houd de wereld van jongeren dan goed in de gaten!

Photocredits

coca colacolaetenfastfoodfoodiehypejongerenMarketingMcDonaldstrendvoedselvoedseltrend
Share Tweet

Imke Donkers

Creatieve communicatiespecialist met achtergrond in cultuurwetenschappen. Werkzaam als medewerker e-communicatie bij een woningcorporatie. Houdt van schrijven, eten & reizen.

You Might Also Like

  • Real Beauty #inmyskiniwin Trends

    Jongerentrend: Real Beauty

  • jongerentrends Trends

    [Verslag] 3 jongerentrends: Raw Culture, Intox Detox en Bad Style

  • cinemates vodafone Marketing

    Cinemates maken commercial voor Vodafone

No Comments

Leave a reply Cancel reply

Over Allesoverjongeren.nl

Op Allesoverjongeren.nl houden we de laatste ontwikkelingen bij over jongeren en hun wereld. Allesoverjongeren.nl is voor de nieuwsgierige professional die met of voor de jeugd werkt. Van marketing tot zorg.
Lees meer.

Zoeken

Ontvang de nieuwsbrief

* verplicht veld

Subscribe & Follow

Follow @overjongeren

Like ons op Facebook

  • Popular
  • Comments
  • Tags
  • #foodie

    Jongeren van nu gaan bewuster om met voedsel

    april 25, 2014
  • youtuber

    Alles Over Youtubers: jongeren die geld verdienen met vloggen

    mei 26, 2014
  • Alles over chat apps, de populairste apps om te chatten onder jongeren

    mei 6, 2014
  • donorweek jongeren

    Donorweek: steeds meer jongeren orgaandonor

    oktober 12, 2015
  • smartphone in de klas

    Steeds meer docenten gebruiken smartphone in de klas

    april 22, 2015
  • Hester Vogels says: Ah, leuk dat je me genoemd hebt! Thanks!...
  • Carmen, jongerenambassadeur orgaandonatie says: Super! :)...
  • Imke Donkers says: Carmen, ik heb het artikel aangevuld! Bedankt!...
  • Nina Hoek van Dijke says: Dankjewel voor je aanvulling Carmen!...
  • Carmen, jongerenambassadeur orgaandonatie says: Wat tof dat jullie zoveel aandacht geven aan dit onderwerp! Helaas las ik ook ...
jongeren Internet Social media smartphone Online onderwijs Facebook Onderzoek media YouTube Jongerencommunicatie Apps Video whatsapp twitter Snapchat instagram school

Categorieën

  • Boek een workshop
  • Cultuur
  • Health
  • Hypes
  • Marketing
  • Media
  • Onderwijs
  • Onderzoek
  • Trends
  • Home
  • Over
  • Contact

Tags

Apps Facebook Internet jongeren Jongerencommunicatie media onderwijs Onderzoek Online smartphone Social media Video whatsapp YouTube

Meest recente berichten

  • De hipster verdwijnt, welke subculturen ontstaan onder jongeren?
  • Jongeren socialer door internetgebruik
  • Generatie Z kijkt dagelijks meer online video dan TV
  • Waarom jongeren meer emojis gaan gebruiken in 2016
  • 5 tips om jongeren te bereiken en betrekken bij beleid

Categorieën

  • Boek een workshop
  • Cultuur
  • Health
  • Hypes
  • Marketing
  • Media
  • Onderwijs
  • Onderzoek
  • Trends

Initiatief Jong & Je Wil Wat

Jong & Je Wil Wat team
Allesoverjongeren.nl is een initiatief van Jong & Je Wil Wat.
Lees meer over Jong & Je Wil Wat.

© 2014 Jong & Je Wil Wat, Inc. All rights reserved.