In Sydney heeft de Big Mac al plaatsgemaakt voor de salade met Marokkaanse gebraden kip, bruine rijst en pompoen. Het nieuwe filiaal van McDonalds lijkt er alles aan te doen om interessant te blijven voor jongeren.
Jongeren profileren zich met voedsel
Eerder schreven we hoe jongeren steeds bewuster omgaan met voedsel. Jongeren denken steeds meer na over waar hun voedsel vandaan komt. Wat zit er precies in? Is dit wel goed voor mij? Daarnaast is voedsel een manier geworden om jezelf te profileren. Jongeren posten enthousiast hun verse fruitsapjes enthousiast op Instagram. Het gezegde ‘je bent wat je eet’ wordt door een groeiende groep op handen en voeten gedragen. Dat betekent dus ook dat jongeren niet zomaar een BigMac naar binnen schuiven.
Dalende omzet McDonalds door jongeren
Dat jongeren niet langer onbezorgd bij McDonalds binnenlopen begint het bedrijf te merken. Eind vorig jaar werd al bekend dat de omzet terug viel met bijna 5 procent tot 6,9 miljard dollar. De winst daalde zelfs met 30 procent tot 780 miljoen dollar. Is het concept verouderd? Is McDonalds niet meer van deze tijd? Jongeren hebben nu veel minder interesse in de fastfoodketen dan 10 jaar geleden. Voor McDonalds is dit een enorm probleem want jongeren zijn de toekomst.
De wereld verandert en McDonalds verandert mee. Een aantal jaar geleden heeft het schreeuwende rood met gele interieur al plaatsgemaakt voor een subtielere uitstraling met hout en groentinten. Maar nu gaat het nog een stapje verder. McDonalds lijkt een mogelijk grote verandering te testen met het nieuwe filiaal in Sydney. De goudgele M is nergens meer te bekennen. Je moet echt goed kijken om te ontdekken dat koffieshop The Corner een filiaal van McDonalds is. In het logo is heel subtiel ‘McCafe’ weggewerkt.
Ook van binnen herken je de fastfoodketen niet meer terug. De saladebar biedt allerlei frisse salades en de koffie komt van een echte barista. Ook zijn er sandwiches met een ambachtelijke uitstraling en ‘hipster burgers’ die je voor een deel zelf kunt samenstellen. Dat oogt een stuk gezonder dan die kleffe Big Mac! Ook wordt je eten in het nieuwe filiaal – net als in een echt restaurant – naar je tafel gebracht. Zal McDonalds op deze manier van het slechte imago af kunnen komen?
Ook Coca Cola komt met ‘verantwoord’ product
MacDonalds is niet de enige gigant die inziet dat de nieuwe generatie ander voedsel wil. Coca Cola introduceerde onlangs Coca Cola Life. In het mierzoete drankje zit stevia, de ‘groene’ variant van suiker. Het stofje wordt gewonnen uit de stevia plant en is 200 x zoeter dan suiker. De groene verpakking en slimme campagnes zetten het nieuwe drankje neer als een gezond en verantwoord product.
Is het drankje ook echt gezond? Nee. Er blijkt nog steeds veel suiker te zitten in Coca Cola Life. Ook is nog niet bekend wat stevia op lange termijn met je lichaam doet. Maar Coca Cola speelt duidelijk in op de voedseltrends die op dit moment spelen.
Inspelen op voedseltrends onder jongeren
Of ons voedsel écht gaat veranderen door deze trend is maar de vraag. Fabrikanten spelen in op voedseltrends, maar ik geloof niet dat cola ooit echt gezond wordt. Wel heeft de trend grote invloed op de manier waarop merken hun producten in de markt zetten. Termen als verantwoord, home made en volgens authentiek recept worden nu al veelvuldig gebruikt. In de toekomst zal het imago en de belevenis rondom zo’n merk alleen maar belangrijker worden. Dus marketeer, wil je inspelen op de laatste voedseltrends? Houd de wereld van jongeren dan goed in de gaten!
No Comments