Alles Over Jongeren
  • Home
  • Onderzoek
  • Trends
  • Media
  • Marketing
  • Onderwijs
  • Health
  • Cultuur
  • Boek een workshop
Marketing, Onderzoek 1

The Selfie Generation, jongerenmarketing door middel van beleving

By Mauri Spooren @jydinkjyscooler · On oktober 7, 2014

In november 1987 verscheen ‘The Fear Issue van i-D magazine’ met daarin een profetisch interview met schrijver James Graham Ballard. In dit interview vertelde Ballard dat hij in de toekomst een wereld zag waarin we allemaal acteur, schrijver en regisseur zouden worden van onze eigen ‘tv-show’. Met onze vrienden en familie als bijrollen. Nu, 27 jaar later, blijkt deze voorspelling niet veel af te wijken van de realiteit. De jonge generaties zijn opgegroeid met social media, waarbij het delen van bewuste ervaringen, ofwel beleving, de normaalste zaak van de wereld is – ook wel The Selfie Generation genoemd.

Herinneringen worden al ‘gemaakt’ voor ze er zijn

Online profielen staan in het verlengde van het offline leven van jongeren. Ze laten de highlights van hun leven zien, met zichzelf in de hoofdrol. Dit doen ze voornamelijk in de vorm van beeld. In het volgende filmpje is – lichtelijk overdreven – te zien hoe jongeren geobsedeerd kunnen zijn door het vastleggen van de hoogtepunten in hun leven.

ASPIRATIONAL from Matthew Frost on Vimeo.

Doordat jongeren zijn opgegroeid met sociale media, zijn zij continu bezig zijn met het preserveren van hun belevenissen online. Ze zijn, als het ware, hun online profielen continu aan het synchroniseren met wat ze offline meemaken. Ze maken hierin wel keuzes. Ze laten bijvoorbeeld wel zien dat ze geslaagd zijn voor hun rijexamen, maar liever niet dat het uit is met hun vriend of vriendin. Ze maken een online ‘herinneringen-boek’ met de highlights van hun leven.

Daniel Kahneman legt in zijn TEDtalk ‘The riddle of experience vs. memory’ uit wat het verschil is tussen ons als belevend persoon en ons als herinnerend persoon. Hij vertelt hoe deze twee personen geluk op een verschillende manier waarnemen en wat dit voor gevolgen heeft voor de economie, overheidsbeleid en ons zelfbewustzijn.

Sensatiezoekers

Omdat jongeren de online wereld als net zo echt ervaren als de offline wereld, zijn ze altijd op zoek naar nieuwe content om te delen met hun volgers of vrienden. De opvallendste posts worden het meest geliked. Daarom worden jongeren geprikkeld door opvallende, gekke, bizarre of positieve ervaringen. Deze beleving willen ze namelijk graag delen met anderen. Dit maakt hen sociale wezens, maar ook thrill seekers, ofwel sensatiezoekers.

Beleving gaat voor bezit

Merken en organisaties kunnen inspelen op de behoefte van jongeren aan het vastleggen van de belevenissen in hun leven. Dit kan door een beleving te creëren rondom hun merk of een specifiek product of product-lijn. Uit onderzoek van Havas blijkt namelijk dat bijna de helft (47%) van de jongeren liever geld besteed aan ervaringen dan aan producten. Ook is het slim om als merk content deelbaar te maken. Maarliefst 60% van de jongeren vindt namelijk dat merken een toegevoegde waarde hebben op het web als het gaat om het aandeel in creatieve content.

Nike+

Een voorbeeld van een merk dat op een juiste manier een merk beleving creëert is Nike met de Nike+ app. Met de Nike+ app kun je met behulp van GPS je hardloopsessies opslaan. Hij houdt bijvoorbeeld bij welke route je hebt gelopen, wat je tempo is en hoe lang je er over doet. Hierdoor kun je jezelf blijven uitdagen om je records te verbeteren. Daarnaast zit er ook een sociaal aspect aan. Je kunt je Nike+ account koppelen aan Facebook en strijden tegen je vrienden, maar ook je hardloopsessies online delen.

De beleving rondom Nike+ blijft zich uitbreiden door middel van producten, evenementen en communities. Nike houdt bijvoorbeeld wekelijks in verschillende grote steden gratis hardloopsessies. Deze worden georganiseerd via een Facebookgroep. Deze evenementen wekken in de beleving een soort van exclusiviteit en vaak zitten er ook allerlei goodies aangekoppeld zoals bijvoorbeeld sportkleden. Ook heeft Nike de Nike+ Fuelband ontwikkelt. Een armband die je dagelijkse beweging kan bijhouden en gekoppeld is aan je Nike+ app. Zo blijft bewegen niet slecht bewegen, maar wordt het een beleving.

Dit zijn allemaal onderdelen die bijdragen aan het creëren van een merk beleving. Dit met merkbetrokkenheid onder de doelgroep  als gevolg. Nike+ sluit goed aan bij de wereld van jongeren omdat ze inspelen op de behoefte aan het online profileren van de lifestyle en aan het delen van ervaringen.

Experience = merkentrouw

Merken en organisaties die een experience creëren voor hun doelgroep en hen betrekken bij het merk, hebben een grotere kans dat hun doelgroep merktrouw is. Een goed begin is het halve werk. Wanneer je jongeren vroeg aan je merk bindt, zullen zij dus minder snel afhaken. En hiermee maak je misschien wel heel hun leven deel uit van hun ‘herinneringen-boek’.

Photocredits: Pabak Sarkar

AppsExperienceinstagramJongerencommunicatieJongerenmarketingMarketingOnderzoekSelfie
Share Tweet

Mauri Spooren

Mauri is sinds juni 2014 afgestudeerd als trendwatcher en conceptontwikkelaar. Momenteel is ze werkzaam als projectmanager en als jongeren trendwatcher bij Jong & Je Wil Wat. Je kan Mauri wakker maken voor goede documentaires, cat videos en pizza. Daarnaast is ze verliefd op Londen, full time foodie en techno hippie.

You Might Also Like

  • internetgebruik jongeren Media

    Jongeren socialer door internetgebruik

  • Online video Media

    Generatie Z kijkt dagelijks meer online video dan TV

  • Onderzoek

    5 tips om jongeren te bereiken en betrekken bij beleid

1 Comment

  • 5 redenen waarom Burning Man het ultieme festival is voor jongeren says: oktober 23, 2014 at 8:40 am

    […] of zij hun normale manier van leven even helemaal los kunnen laten. Eerder schreven we al dat The Selfie Generation constant bezig is met vastleggen van belevingen en herinneringen. Jongeren vinden dit belangrijk, […]

    Reply
  • Leave a reply Cancel reply

    Over Allesoverjongeren.nl

    Op Allesoverjongeren.nl houden we de laatste ontwikkelingen bij over jongeren en hun wereld. Allesoverjongeren.nl is voor de nieuwsgierige professional die met of voor de jeugd werkt. Van marketing tot zorg.
    Lees meer.

    Zoeken

    Ontvang de nieuwsbrief

    * verplicht veld

    Subscribe & Follow

    Follow @overjongeren

    Like ons op Facebook

    • Popular
    • Comments
    • Tags
    • #foodie

      Jongeren van nu gaan bewuster om met voedsel

      april 25, 2014
    • youtuber

      Alles Over Youtubers: jongeren die geld verdienen met vloggen

      mei 26, 2014
    • Alles over chat apps, de populairste apps om te chatten onder jongeren

      mei 6, 2014
    • donorweek jongeren

      Donorweek: steeds meer jongeren orgaandonor

      oktober 12, 2015
    • smartphone in de klas

      Steeds meer docenten gebruiken smartphone in de klas

      april 22, 2015
    • Hester Vogels says: Ah, leuk dat je me genoemd hebt! Thanks!...
    • Carmen, jongerenambassadeur orgaandonatie says: Super! :)...
    • Imke Donkers says: Carmen, ik heb het artikel aangevuld! Bedankt!...
    • Nina Hoek van Dijke says: Dankjewel voor je aanvulling Carmen!...
    • Carmen, jongerenambassadeur orgaandonatie says: Wat tof dat jullie zoveel aandacht geven aan dit onderwerp! Helaas las ik ook ...
    jongeren Internet Social media smartphone Online onderwijs Facebook Onderzoek media YouTube Jongerencommunicatie Apps Video whatsapp twitter Snapchat instagram school

    Categorieën

    • Boek een workshop
    • Cultuur
    • Health
    • Hypes
    • Marketing
    • Media
    • Onderwijs
    • Onderzoek
    • Trends
    • Home
    • Over
    • Contact

    Tags

    Apps Facebook Internet jongeren Jongerencommunicatie media onderwijs Onderzoek Online smartphone Social media Video whatsapp YouTube

    Meest recente berichten

    • De hipster verdwijnt, welke subculturen ontstaan onder jongeren?
    • Jongeren socialer door internetgebruik
    • Generatie Z kijkt dagelijks meer online video dan TV
    • Waarom jongeren meer emojis gaan gebruiken in 2016
    • 5 tips om jongeren te bereiken en betrekken bij beleid

    Categorieën

    • Boek een workshop
    • Cultuur
    • Health
    • Hypes
    • Marketing
    • Media
    • Onderwijs
    • Onderzoek
    • Trends

    Initiatief Jong & Je Wil Wat

    Jong & Je Wil Wat team
    Allesoverjongeren.nl is een initiatief van Jong & Je Wil Wat.
    Lees meer over Jong & Je Wil Wat.

    © 2014 Jong & Je Wil Wat, Inc. All rights reserved.