Alles Over Jongeren
  • Home
  • Onderzoek
  • Trends
  • Media
  • Marketing
  • Onderwijs
  • Health
  • Cultuur
  • Boek een workshop
Fietsen onder jongeren
Cultuur, Trends 1

Jongeren beschouwen fiets als een populair lifestyle product

By Imke Donkers @Immmmm · On mei 14, 2014

Steeds vaker zie je hippe jongeren door de stad scheuren op fraai vormgegeven racefietsen. Jongeren zien de fiets tegenwoordig als een modieus lifestyle product. Welke trends zijn er op het gebied van fietsen? Wat vinden jongeren belangrijk aan een fiets?

Fietsen populair onder jongeren

Jongeren kiezen de laatste jaren steeds vaker voor de fiets als vervoersmiddel. De fiets is goedkoper en vaak ook praktischer dan reizen met de auto, vooral als het gaat om korte afstanden afleggen in de stad. Maar een fiets is meer dan alleen een praktisch vervoersmiddel. Jongeren kiezen graag voor een unieke fiets die bijdraagt aan hun identiteit. De tweewieler is dus – net zoals een paar sneakers of een zonnebril – een mode item geworden. Jongeren zijn vooral op zoek naar een sportieve fiets met een strak en simpel uiterlijk. We gaan dus terug naar het basisidee van de fiets.

ja, ik hou van mijn fiets en mijn zwollefiets pic.twitter.com/VqGuo3t

— Nynke (@loesgreet) October 9, 2011

Fixies: een subcultuur onder jongeren

Een aantal jaar geleden begonnen fietskoeriers in New York en London Fixies te gebruiken. ‘Fixie’ is een afkorting voor Fixed Gear Bike; de meest simpele soort fiets die er bestaat. Een fixie bestaat meestal uit een gestript (race)frame, twee wielen, een smal stuurtje, een zadel en een vast (fixed) verzet. Een vast verzet betekent dat het achtertandwiel direct op de as is vastgeschroefd. Hierdoor draaien de pedalen altijd gelijk met het achterwiel. Uitrijden en je benen stilhouden is er niet bij. Een echte oerfiets dus.

Riding my fixie without any brakes on it because I know where I am spending eternity. pic.twitter.com/9ToZv2H1JB — Silas Thompson (@blue_g3) April 22, 2014

Rond de Fixies is inmiddels een echte subcultuur ontstaan. De fietsen zijn enorm populair onder jongeren. Door het vaste verzet en slechts één rem (echte freaks rijden zelfs zonder remmen) moet je echt leren fietsen op een Fixie. Dat geeft een enorme kick. De eenvoud maakt de Fixie interessant: een mooi strak design voor een goede prijs. Jongeren doen hun best om hun eigen unieke Fixie te creëren. De Fixies worden gecostumized met leren zadels, speciale handvaten en spannende kleuren. Op die manier creëren jongeren een fiets die helemaal aansluit op hun persoonlijke stijl.

Niet alle racefietsen van jongeren zijn echte Fixies. Er zijn enorm veel fietsen op de markt die het sportieve karakter van de Fixie overnemen. Dat steeds meer jongeren op een sportieve fiets fietsen houdt overigens niet automatisch in dat jongeren ook sportiever zijn. Denk maar aan jongeren die altijd rondlopen in een trainingsbroek. Dit heeft in principe geen relatie met sportief gedrag.

Nederlandse fietsenmarkt verandert door trend

Jongeren zijn niet meer geïnteresseerd in een Gazelle die een leven lang mee gaat. Dit gegeven biedt kansen voor ondernemers. Sinds de fiets veranderd is in een lifestyleproduct is er een totaal nieuw genre ontstaan in de wereld van de fietsen: de urban bikes.

De laatste jaren zijn in Nederland heel wat nieuwe fietsmerken gestart. En met succes. De retro beach cruisers van Johnny Loco zijn misschien wel het meest bekend. Zelf heb ik een strakke stadsfiets van VanMoof. De fiets is lekker stevig en praktisch. De verlichting zit bijvoorbeeld in het robuste frame weggewerkt. De Nederlandse fiets is inmiddels ook razend populair in Japan en Australië . Bekijk hieronder hoe VanMoof tegen fietsen aankijkt.



Een andere interessante nieuwkomer is Veloretti uit Amsterdam. Het merk bestaat sinds september 2013 en maakt stijlvolle klassieke fietsen. Ook dit merk focust op eenvoud. Veloretti vindt dat een fiets een verlengstuk is van de persoonlijkheid van zijn berijder. Leuk detail: op de verpakking van elke Veloretti fiets staat ‘F*ck Cars’ gedrukt. Helemaal ingespeeld op de laatste trends.

De fietsenmarkt in Nederland bewijst maar weer dat het inspelen op trends onder jongeren kan leiden tot een enorm succes. Hoewel de fietsenmarkt een aantal jaar geleden verzadigd leek zijn er nu ineens enorm veel nieuwe kansen ontstaan. Laat dat een inspiratie zijn!

 

back to basicfietsfietsenfietsenmarktfixiejongerensimpelstadsfietsstevigtrendurban bike
Share Tweet

Imke Donkers

Creatieve communicatiespecialist met achtergrond in cultuurwetenschappen. Werkzaam als medewerker e-communicatie bij een woningcorporatie. Houdt van schrijven, eten & reizen.

You Might Also Like

  • hipster jongeren subcultuur Cultuur

    De hipster verdwijnt, welke subculturen ontstaan onder jongeren?

  • Cultuur

    Silke (21) droeg 10 dagen een hoofddoek als experiment

  • Real Beauty #inmyskiniwin Trends

    Jongerentrend: Real Beauty

1 Comment

  • Jongeren beschouwen fiets als een populair lifestyle product | Imke Donkers says: mei 14, 2014 at 11:03 am

    […] Jongeren kiezen de laatste jaren steeds vaker voor de fiets als vervoersmiddel. De fiets is goedkoper en vaak ook praktischer dan reizen met de auto, vooral als het gaat om korte afstanden afleggen in de stad. Maar een fiets is meer dan alleen een praktisch vervoersmiddel. Jongeren kiezen graag voor een unieke fiets die bijdraagt aan hun identiteit. De tweewieler is dus .. Lees het artikel verder op Allesoverjongeren.nl […]

    Reply
  • Leave a reply Cancel reply

    Over Allesoverjongeren.nl

    Op Allesoverjongeren.nl houden we de laatste ontwikkelingen bij over jongeren en hun wereld. Allesoverjongeren.nl is voor de nieuwsgierige professional die met of voor de jeugd werkt. Van marketing tot zorg.
    Lees meer.

    Zoeken

    Ontvang de nieuwsbrief

    * verplicht veld

    Subscribe & Follow

    Follow @overjongeren

    Like ons op Facebook

    • Popular
    • Comments
    • Tags
    • #foodie

      Jongeren van nu gaan bewuster om met voedsel

      april 25, 2014
    • youtuber

      Alles Over Youtubers: jongeren die geld verdienen met vloggen

      mei 26, 2014
    • Alles over chat apps, de populairste apps om te chatten onder jongeren

      mei 6, 2014
    • donorweek jongeren

      Donorweek: steeds meer jongeren orgaandonor

      oktober 12, 2015
    • smartphone in de klas

      Steeds meer docenten gebruiken smartphone in de klas

      april 22, 2015
    • Hester Vogels says: Ah, leuk dat je me genoemd hebt! Thanks!...
    • Carmen, jongerenambassadeur orgaandonatie says: Super! :)...
    • Imke Donkers says: Carmen, ik heb het artikel aangevuld! Bedankt!...
    • Nina Hoek van Dijke says: Dankjewel voor je aanvulling Carmen!...
    • Carmen, jongerenambassadeur orgaandonatie says: Wat tof dat jullie zoveel aandacht geven aan dit onderwerp! Helaas las ik ook ...
    jongeren Internet Social media smartphone Online onderwijs Facebook Onderzoek media YouTube Jongerencommunicatie Apps Video whatsapp twitter Snapchat instagram school

    Categorieën

    • Boek een workshop
    • Cultuur
    • Health
    • Hypes
    • Marketing
    • Media
    • Onderwijs
    • Onderzoek
    • Trends
    • Home
    • Over
    • Contact

    Tags

    Apps Facebook Internet jongeren Jongerencommunicatie media onderwijs Onderzoek Online smartphone Social media Video whatsapp YouTube

    Meest recente berichten

    • De hipster verdwijnt, welke subculturen ontstaan onder jongeren?
    • Jongeren socialer door internetgebruik
    • Generatie Z kijkt dagelijks meer online video dan TV
    • Waarom jongeren meer emojis gaan gebruiken in 2016
    • 5 tips om jongeren te bereiken en betrekken bij beleid

    Categorieën

    • Boek een workshop
    • Cultuur
    • Health
    • Hypes
    • Marketing
    • Media
    • Onderwijs
    • Onderzoek
    • Trends

    Initiatief Jong & Je Wil Wat

    Jong & Je Wil Wat team
    Allesoverjongeren.nl is een initiatief van Jong & Je Wil Wat.
    Lees meer over Jong & Je Wil Wat.

    © 2014 Jong & Je Wil Wat, Inc. All rights reserved.