Eind maart schreven we over de jongerentrend “Strong is the new skinny”. Precies 1 dag later zagen we berichten over de 22-jarige Jess Semmens over het internet cirkelen. Zij viel 58 kilo af door het gebruik van Instagram.
Jess eet al van jongs af aan alles wat ze in huis kon vinden, uiteindelijk woog ze 140 kilo. Haar dokter vertelde haar dat ze op deze manier waarschijnlijk niet ouder zou worden dan 35. Het roer moest om!
Pesten & slechte gewoontes
Op haar 7e kreeg Jess een ongeluk met gym, hierdoor ging sporten haar moeilijker af en vlogen de kilo’s er aan. Niet lang daarna werd ze gepest op school. Wanneer Jess thuiskwam pakte ze eten uit de kasten van haar ouders en verborg dit, zodat ze het op een later moment kon op eten. De snacks gaven haar troost. Haar gewicht bleef stijgen. Het werd nog erger toen Jess op 16-jarige leeftijd een vriend kreeg. Haar zelfvertrouwen kreeg een boost en haar vriend gaf niks om haar gewicht. Het werd een routine om met een bak ijs en een zak chips (of meer) op de bank te ploffen.
Op een bepaald punt was ze al uitgeput van wandelen. Na het bericht van de dokter in 2011 besloot ze om het anders te doen. Ze begon aan een low-carb dieet, geen suiker meer, Atkins en ook Paleo kwamen voorbij. Ze hield de dieeten altijd een paar weken vol, maar het deed niks voor haar gewicht.
Een nieuwe start: afvallen via Instagram
In de zomer van 2012 was Jess inmiddels radeloos. Via een vriendin kwam ze in aanraking met de app My Fitness Pal. Deze app begeleidt je met afvallen. Het laat je gewicht, lengte en gemiddelde activiteit invoeren en bepaalt vervolgens je calorie restrictie. Jess mocht 1600 calorieën eten. In de app voer je voedingsmiddelen in via een database en die laat zien hoeveel calorieën je gegeten hebt en hoeveel er nog over blijven.
Het afvallen ging een tijdje goed, maar daarna werd het toch moeilijk. En dat was wanneer ze Instagram ontdekte. Via een vriendin hoorde ze over verschillende fitness en food accounts. In eerste instantie gebruikte ze het als inspiratie voor het afvallen, maar het zorgde er ook voor dat ze haar eigen proces ging fotograferen en een Instagram account aanmaakte. Dit werd haar stok achter de deur. Ze begon met koken van Instagram recepten en kreeg daar veel likes op. Later begon ze ook haar eigen recepten te delen. En ging naar de sportschool. Ze begon ook haar work-outs te fotograferen en haar progressie met het afvallen.
“Ik postte ongeveer alles wat ik at en ook welke work-out ik gedaan had. Mensen gaven likes en comments over hoe goed ik er uit zag. Dat gaf me het zelfvertrouwen dat ik nodig had om door te gaan”.
Eind december 2014, nadat ze tweeënhalf jaar bezig was met haar nieuwe regime, was ze 58 kilo afgevallen.
Waarom helpt Instagram?
Als je elke dag je timeline vol ziet staan met gezonde gerechten dan ga je er zelf ook bewuster over nadenken of misschien zelfs mee doen. Zoals Jess deed. Je ziet dat anderen het kunnen, ook mensen die niet al een maatje 36 hadden toen ze begonnen, maar echte mensen met echte doelen. Met Instagram wordt er een motiverend, maar ook realistisch beeld te geven via een foto dagboek. En werken likes, comments en vergelijkbare accounts motiverend om door te gaan en niet te stoppen.
No Comments