Alles Over Jongeren
  • Home
  • Onderzoek
  • Trends
  • Media
  • Marketing
  • Onderwijs
  • Health
  • Cultuur
  • Boek een workshop
Marketing 0

Fietsmodus, jongeren winnen prijzen door te fietsen zonder smartphone

By Nina Hoek van Dijke @ninjaaah · On oktober 6, 2014

De smartphone speelt onder zowel volwassenen als jongeren een grote rol in verkeersongelukken. Afgelopen week startte om deze reden de publiekscampagne ‘Aandacht op de weg’ met een extra focus op de doelgroep jongeren. Smartphonegebruik veroorzaakt veel fietsongelukken onder jongeren, 1 op de 5 zelfs. De app fietsmodus daagt jongeren uit zonder smartphone te fietsen en ze via een spel bewust te maken van veilig gedrag op de weg.

Een app met fietsmodus

RIJKSOVERHEID – Fietsmodus ‘Over de App’ 45Sec from N=5 on Vimeo.

Reclamebureau N=5 ontwikkelde in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de app Fietsmodus. Via deze app proberen ze jongeren middels gamification te belonen voor veilig gedrag in de praktijk. Wanneer jongeren op de fiets stappen kunnen ze de fietsmodus activeren. Als ze minimaal 1 kilometer fietsen zonder hun smartphone te gebruiken maken ze daarmee kans op prijzen. Jongeren kunnen bioscoopkaartjes, t-shirts of een fiets winnen. van De app stimuleert jongeren om, als ze hun smartphone willen gebruiken, even af te stappen. Hoe langer ze van hun smartphone afblijven, hoe groter de winkans.

De app is gratis te downloaden voor Android- en Apple-gebruikers.

Regelmatig ongelukken door smartphonegebruik onderweg

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt in de periode 2014-2016 nauw samen met KPN, T-Mobile, UPC, Vodafone en Ziggo om verantwoord gebruik van de smartphone in het verkeer te stimuleren. Uit onderzoek blijkt dat:

  • 8 miljoen Nederlanders een smartphone hebben en dat de helft daarvan de smartphone onderweg gebruikt
  • het gebruik van de smartphone in het Nederlandse verkeer leidt tot enkele tientallen doden en honderden gewonden per jaar
  • 1 op de 3 Belgen, Nederlanders, Amerikanen en Britten zegt weleens achter het stuur van de auto de smartphone te gebruiken voor e-mailen en social media
  • ongeveer de helft van de Nederlandse fietsers wel eens een bericht leest tijdens het fietsen en 35% wel eens een bericht verstuurt
  • onder automobilisten blijkt dat gebruik van de smartphone voor lezen en schrijven van berichten het risico op een ongeval minstens 25 keer vergroot (sommige studies komen zelfs uit op 160 keer groter)
  • het aantal verkeersongevallen in Abu Dhabi met 40% daalde toen in oktober 2011 het BlackBerry-netwerk van de Verenigde Arabische Emiraten uitviel
  • bij 1 van de 10 fietsongevallen met letsel het gebruik van de smartphone een rol speelt? En dat dit bij jongere fietsers zelfs twee keer zo hoog is

De nieuwe campagne loopt van september 2014 tot half december 2015.

Hoge funfactor. Wat vinden jongeren?

N=5 heeft er een toffe app van gemaakt. Goed vormgegeven en met een hoge funfactor. Wij waren nieuwsgierig naar wat jongeren van deze app vinden. TeamAlert vroeg het aan jongeren.

Ik ben benieuwd naar de cijfers van het gebruik van de app en de effecten hiervan. Mochten we daar achterkomen, dan houden we jullie natuurlijk op de hoogte.

Heb je een leuke campagne ontwikkeld of ken je een goede campagne? Laat het ons weten, we schrijven er graag over!

AppscampagnejongerenJongerencommunicatieMarketingVerkeer
Share Tweet

Nina Hoek van Dijke

Nina Hoek van Dijke is eigenaresse van Jong & Je Wil Wat. Wat leeft er in wereld van kids & jongeren, zowel online als offline? En hoe kunnen bedrijven en organisaties ze bereiken op een leuke, creatieve maar verantwoorde manier? Dit zijn vragen waar Jong & Je Wil Wat zich dagelijks mee bezig houdt. Je kunt Jong & Je Wil Wat benaderen voor jongerenonderzoek, participatie, co-creatie, campagnes en workshops. Meer weten? Check de website

You Might Also Like

  • cinemates vodafone Marketing

    Cinemates maken commercial voor Vodafone

  • NIX18 jongeren gedrag Health

    Campagne NIX18 focust op afspraken met jongeren

  • branded emoticons jongeren Marketing

    Branded emoticons verbinden jongeren aan merken

No Comments

Leave a reply Cancel reply

Over Allesoverjongeren.nl

Op Allesoverjongeren.nl houden we de laatste ontwikkelingen bij over jongeren en hun wereld. Allesoverjongeren.nl is voor de nieuwsgierige professional die met of voor de jeugd werkt. Van marketing tot zorg.
Lees meer.

Zoeken

Ontvang de nieuwsbrief

* verplicht veld

Subscribe & Follow

Follow @overjongeren

Like ons op Facebook

  • Popular
  • Comments
  • Tags
  • #foodie

    Jongeren van nu gaan bewuster om met voedsel

    april 25, 2014
  • youtuber

    Alles Over Youtubers: jongeren die geld verdienen met vloggen

    mei 26, 2014
  • Alles over chat apps, de populairste apps om te chatten onder jongeren

    mei 6, 2014
  • donorweek jongeren

    Donorweek: steeds meer jongeren orgaandonor

    oktober 12, 2015
  • smartphone in de klas

    Steeds meer docenten gebruiken smartphone in de klas

    april 22, 2015
  • Hester Vogels says: Ah, leuk dat je me genoemd hebt! Thanks!...
  • Carmen, jongerenambassadeur orgaandonatie says: Super! :)...
  • Imke Donkers says: Carmen, ik heb het artikel aangevuld! Bedankt!...
  • Nina Hoek van Dijke says: Dankjewel voor je aanvulling Carmen!...
  • Carmen, jongerenambassadeur orgaandonatie says: Wat tof dat jullie zoveel aandacht geven aan dit onderwerp! Helaas las ik ook ...
jongeren Internet Social media smartphone Online onderwijs Facebook Onderzoek media YouTube Jongerencommunicatie Apps Video whatsapp twitter Snapchat instagram school

Categorieën

  • Boek een workshop
  • Cultuur
  • Health
  • Hypes
  • Marketing
  • Media
  • Onderwijs
  • Onderzoek
  • Trends
  • Home
  • Over
  • Contact

Tags

Apps Facebook Internet jongeren Jongerencommunicatie media onderwijs Onderzoek Online smartphone Social media Video whatsapp YouTube

Meest recente berichten

  • De hipster verdwijnt, welke subculturen ontstaan onder jongeren?
  • Jongeren socialer door internetgebruik
  • Generatie Z kijkt dagelijks meer online video dan TV
  • Waarom jongeren meer emojis gaan gebruiken in 2016
  • 5 tips om jongeren te bereiken en betrekken bij beleid

Categorieën

  • Boek een workshop
  • Cultuur
  • Health
  • Hypes
  • Marketing
  • Media
  • Onderwijs
  • Onderzoek
  • Trends

Initiatief Jong & Je Wil Wat

Jong & Je Wil Wat team
Allesoverjongeren.nl is een initiatief van Jong & Je Wil Wat.
Lees meer over Jong & Je Wil Wat.

© 2014 Jong & Je Wil Wat, Inc. All rights reserved.